מוזיקה היא חוק מוסרי - היא נותנת כנפיים לשכל, נפש ליקום,

מעוף לדמיון, קסם לעצבות, חיים להכל.

(אפלטון)

 

מקור – העמותה לקידום יצירה מוזיקלית בקהילה היא עמותה רשומה, שנוסדה בשנת 2009.

העמותה רואה במוזיקה כלי לקידום מטרות חברתיות וחזונה מושתת על אמונה והכרה עמוקה בכוחה של המוזיקה לחולל שינוי. להעניק לנער המתבגר, שצומח בסביבה של מצוקה, עוגן משמעותי בחייו.  לתרום הן להעצמתו האישית והן לחיבורו לקהילה שסביבו,  ואף להובילו למסוגלות תעסוקתית.

המוזיקה, שהיא אומנות ישירה ובלתי אמצעית, מאפשרת הבעה, ביטוי רגשי וקשר אנושי. מחברת בין בני האדם, מתעלת כעסים ותחושות ניכור, עוזרת לעיצוב זהותנו, ומפחיתה כאב. בעזרת מוסיקה ניתן ללמוד על עצמנו ועל סביבתנו, ליצור מגע עם היצירתיות הגלומה בנו, לחזק את היכולת להגשימה ובכך להתכונן לקראת השתתפות פעילה וחיובית במערכות החיים. (ובנוסף, לאחר שנים של מחקרים, הגיעו החוקרים למסקנות נחרצות לגבי השפעתו המרשימה של לימוד הנגינה על התפתחות המוח ויכולת הלמידה)

 

עמותת מקור נעזרת בכוח המשיכה העצום של המוזיקה, בכדי להעניק לכל בן ובת נוער אפשרות לביטוי,

להגשמה ולהשתתפות פעילה בחיי הקהילה

 

 

מוזיקה שוטפת מהנפש את האבק של חיי היום-יום.     (ברתולד אורבך)

 

מודל הפעילות

 

הגישה החינוכית

 

גישת מקור גורסת כי בכל אחד ואחת קיימת מוזיקליות ויכולת יצירה. ככל שיצירתיות זו תתפתח כך האדם יוכל לחוות ולפתח יכולות ביטוי, מחשבה ויחסים בין אישיים אמיצים ומעצימים.

התנאים לטיפוח יצירתיות ע"פ תפיסת מקור הם קבלת הנער/ה כבעל ערך ללא תנאי, יצירת אוירה שאין בה שיפוט, שיש בה הבנה אמפאטית, חופש מחשבתי ורגשי.

לכן ועל בסיס תנאים אלה מתודת לימוד המוזיקה, שמה דגש על היכולות והצרכים של כל נער ונערה ומציאת המוזיקה הפנימית בכל אחד ואחת מהם. שיטת הלימוד הייחודית מעודדת חקירה פעילה וחופשית של המוזיקה אותה מביא הנער כשבעזרת הדרכה, הנער מגלה בעצמו את היכולות המוזיקליות שלו ומקבל את הביטחון לפתח אותן.

השיר הוא מפגש עם הרגש בצורה מאורגנת, תמציתית ופרודוקטיבית. השיר מאפשר סובלימציה של רגשות ופותח אפשרויות להרחבה ולהעמקה של טווח ההבעה.

השיר המובנה מספק מסגרת מכילה ותומכת המאפשרת לחוש שליטה; צורך חשוב אצל מתבגרים.

 

                                                                        שיטת הפעילות

 

כל אחד מהנערים החברים במרכז האופק המוזיקלי עובר תהליך שיטתי ומובנה, הפרוס על פני שלוש שנים,

בשלושה רבדים:

  • / הרובד האישי – במסגרתו רוכש הנער מיומנויות כתיבה / שירה / נגינה בכלי / אלקטרוני * 

  • הרובד הקבוצתי – במסגרתו מהווה הנער חלק בלתי נפרד מהרכבים מוזיקליים * 

  • הרובד הקהילתי – במסגרתו  בני הנוער נוטלים תפקידים פעילים ותורמים, מפיקים ומקדמים פעילות תרבותית * 

במסגרת הקהילה בפרויקטים, הופעות ואירועים, בניהול חדר החזרות ובלקיחת חלק בקבוצת ההפקה שמנהלת את

אירועי המרכז. בכך הם מחזקים את תחושת השייכות שלהם לקהילה ומעצימים דימוי עצמי וציבורי חיובי.

עבודה בשלושה רבדים - הרחבה

העבודה בשלושה רבדים מדברת על המהלך ההתפתחותי של כל נער בתוך המרכז המוזיקלי שלנו.

הרובד הפרטני - המוזיקה מסייעת ביצירת קשר עם אדם מבוגר באופן שאינו מאיים.

א. הרצון לנגן מעניק מוטיבציה פנימית (ברצון ובגילוי יכולת ההתמדה כבר נוצר שינוי). 

ב. נגינה מחייבת הקשבה, שימת לב לפרטים, מחשבה וחיבור עם תחושות.

ג.  נגינה מאפשרת הפנמה של  דפוסי למידה- תרגול, אמון, שינון, הכושר ללימוד  עצמי, משמעת עצמית, סבלנות,            תפקודי קשב, קואורדינציה  ותפקוד מוטורי.                                                  

ד. הדגש בלימודי הנגינה הינו  על ביטוי אישי ייחודי , הבעת תחושות, רגשות, תסכולים, וקונפליקטים.

    מאחר ויצירת מוזיקה דורשת עולם שלם – של כישורים, יכולות נרכשות, קשרים חברתיים, ומצד שני, מרבית                החבר'ה לא מגיעים עם יכולות שנרכשו בבית – המשימה שלנו היא לאפשר להם להתפתח קודם כל ברמה האישית      למצוא את נקודות החוזק של כל אחד מהם – אם זה כתיבה, או נגינה או שירה או צד טכני כלשהו ולפתח אותו. זה      המקום לראות אותם. הקשר האישי שנוצר בסיטואציה הזאת אתנו, מבוגרים שלכאורה לא שייכים ל"מערכת" הוא          אחד הקשרים החשובים ביותר שתוכלו ליצור עבור הנער. 

 

העבודה הקבוצתית - זו יכולה להיות להקה, הרכב נגנים (גם שניים זה הרכב) הרכב ווקלי ואפילו קבוצת כתיבה. הקבוצה היא קודם כל מה שנקרא "קבוצת השווים" היא הקובעת את הנורמות, מייצרת מקום להזדהות וחיקוי בכל הנוגע לעמדות, להתנהגות וכדו'. בה הם מתרגלים נורמות התנהגות ופוגשים את עצמם מחדש.

א. עבודת צוות: נגינה בלהקה  הקשבה לכלים האחרים, לנגנים האחרים, יש בה מקום להתבלט וחשיבות למתן מקום        לאחרים. אלו מפתחים את היכולת לאמפטיה , את היכולת להקשבה והיכולת להשיג .

ב. הנגינה המשותפת יוצרת נורמה של שיתוף פעולה ושל מחויבות ולכידות קבוצתית.

ג. היכולת לשמור על מקצב וחיבור עם שאר הקבוצה מסייעת לארגון, לשליטה ולתחושה של סדר ולכידות בחיי               הנערים. מחקרים טוענים (רוזמן 1995) כי  פיתוח יכולות אלו דרך נגינה מסייעים לקלוט ולעכל תכנים בתהליכי למידה.

 

השיתוף בקהילה - לשיתוף בקהילה יש משמעות אדירה. זה המקום בו מצד אחד החבר'ה חושפים את כשרונם ויכולותיהם החדשות מול העולם. שאיפתו של כל אחד בעצם. ולנראות עצמה יש משמעויות עצומות -רק לדוגמה, נער שהעולם מכיר אותו כנער אלים ובעייתי חושף צד רגיש וכשרוני ומיד ה"עולם" מסתכל עליו אחרת ומאפשר לו להשתנות אל תוך מעמד חברתי שונה. הנערים זוכים להתנסות בעמידה בלחצים ובחוויית הצלחה והעלאת הביטחון העצמי. מצד שני – יש גם הצד של הנתינה. "קיבלתם וזה המקום שלכם להחזיר".

החשיבות עבור הקהילה היא עצומה. לחוות את נוער שהם מוכשרים, עושים, מרגשים, נוער המנכיח את עצמו בדרכים יצירתיות – אלו דברים הנותנים תקוה, מגביהים את המבט ואת השאיפות, ובעיקר מאוד מאוד משמחים.

בנוסף לכל אלו, העבודה עם המוזיקאים המקצועיים שאנחנו, כולל הקלטות באולפנים מקצועיים, תעניק מגע חיובי עם עולם המבוגרים, מתן אופק לעבודה עד לתוצר מוגמר, תחושת מקצועיות ומצויינות.

 

 

 

 

 

​​Call us:

03-5-500-600

052-4526700